Tijdens een werkbezoek met de VVD Westerveld heeft de VVD Statenfractie aangegeven dat alleen onder heel strikte voorwaarden groot wild welkom is in het Drents-Friese Woud. Statenlid Jan Luuk Stel: “Groot wild in Drenthe kan alleen als de randvoorwaarden goed geregeld zijn. Waaronder een regeling voor de aangerichte schade.”

De VVD Statenfractie was met de VVD Raadsfractie Westerveld te gast in de kantine van Camping de Reeënwissel in Hoogersmilde. Daar laaide de discussie over groot wild opnieuw op. Want bij de Drentse VVD leden en stemmers zijn voorstanders én tegenstanders van de komst van groot wild te vinden. Eigenaar Raymond van Beerendonk van de Reeënwissel ziet edelherten graag komen. Voor het toerisme kan het een positieve impuls zijn. Maar voor de verkeersveiligheid een groot risico en voor de landbouw een fikse schadepost. Zo bracht de aanwezige bollenteler in: de huidige regelingen voor schadevergoeding werken al niet. Wat gaat er dan straks gebeuren als de schade door groot wild toeneemt?
Lees hier verder