De VVD Afdeling Westerveld was onlangs op werkbezoek in Wapserveen. Waar recreatie-ondernemer Steef van Biljouw zijn Groepsaccomodatie De Vier Eiken wist om te toveren tot een toeristische toplocatie. Waarbij vooral de bouw van 6 fraaie natuurbungalows de nodige voeten in aarde had. Van alle luxe voorzien. Behalve snel internet……..

De plannen van Steef van Biljouw leken aanvankelijk onuitvoerbaar. Immers, super-de-luxe bungalows op de grens van bos en natuur zou vanuit natuurperspectief op veel en schier onoverkomelijke bezwaren kunnen stuiten. Echter, met een doordacht plan en winst voor beide belangen is het gesprek aangegaan met natuurorganisaties als Natuurmonumenten en Natuur en Milieufederatie Drenthe. Door vroegtijdig met deze partijen om de tafel te gaan zitten en het gesprek aan te gaan, wist hij de meeste bezwaren te overwinnen.

Simpelweg door aan te tonen dat ondernemen, recreatie en behoud van natuur heel goed samen kunnen gaan. En elkaar zelfs kunnen versterken. Uiteindelijk konden in nauwe samenwerking met de Gemeente Westerveld en de Provincie de noodzakelijke vergunningen worden binnengehaald.

Daardoor zijn de eerste 5 (van 20) bijzondere, onder architectuur gebouwde bungalows inmiddels een feit. Daarbij hebben de gasten de beschikking over een natuurlijke omgeving, volstrekte rust, een schitterend uitzicht en alle luxe: geoutilleerde keuken, sauna, hot tub, zonneterras en open haard. En toch ontbreekt het ze aan 1 essentieel detail: snel internet. En juist dat is voor het type gasten van De Vier Eiken onontbeerlijk.

Statenlid Jan Luuk Stel, ook aanwezig: “Dit is maar een van de voorbeelden, waarbij ondernemers in Drenthe omzet mislopen. Snel internet is een basisvoorwaarde geworden. Overigens niet alleen voor bedrijven. Ook particulieren hebben er last van. Denk aan zorg, bewaking of studie op afstand. Mobiel bereik in Drenthe is ver onder de maat. Drenthe dreigt echt op achterstand te raken. Daar zal de Provincie meer aan moeten doen.